Често задавани въпроси

КАКВО Е LPG / ПРОПАН-БУТАН И CNG/МЕТАН?


 

 

  • Какво е LPG?

Пропан-бутанът, известен още като LPG (съкращение от английските думи Liquefied Petroleum Gas или втечнен петролен газ) е вторичен продукт, извлечен от суров нефт, който е в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане. Налягането му в течно състояние е 2 Bar.

Пропан-бутанът се използва за задвижване на моторни превозни средства и е микс от газ пропан и газ бутан, чиито химични и физични свойства гарантират отличната работа на автомобила. Той изгаря без да оставя въглеродни остатъци в двигателя това е възможно само при преждевременно износване; той удължава живота на свещите, клапаните и буталата; запазва свойствата на маслото на двигателя за по-дълго. При изгаряне отделя много по-малко въглерод, азотен оксид и не изгорял въглеводород в сравнение с бензина и дизела.Можете да се свържете с нас и да проверим кой модел газова уредба на пропан-бутан е подходящ за Вашият автомобил.

 Повече информация

  • Какво е CNG ?

Метанът, познат още като CNG (съкращение от английските думи Compressed Natural Gas или сгъстен природен газ) е горивото най- голям приятел на околната среда: едно от най- изобилните в природата. Всъщност, природният газ не съдържа никакви примеси, оловни примеси или въглеводород, което допринася за съвсем ниското ниво на замърсяване при изхвърляне на газове. Химичният състав на природния газ причинява много по-малко отделяне на CO2 в сравнение с другите горива; също предпазва озоновия слой. Можете да се свържете с нас и да проверим кой модел газова уредба на метан е подходящ за Вашият автомобил.

 Повече информация

ПРЕДИМСТВА


 

  • Какви са предимствата на пропан-бутана?

Запазва околната среда, тъй като пропан-бутанът не съдържа бензол или олово: най-отровните субстанции в горивата, и не ги отделя при изгарянето си, а това е една от основните причини за замърсяване в градовете.Благодарение на характеристики на газта, които не застрашават околната среда, автомобилите работещи на газ могат да се движат дори когато е забранено движението на моторни превозни средства заради високото ниво на замърсяване на атмосферния въздух.

Ползата е и във финансово отношение, като си има предвид ниската цена на газта в сравнение с тези на бензина. Цената на пропан-бутана е приблизително на половина в сравнение с тази на бензина за това е възможно да си възвърнем бързо инвестицията за газовата уредба / газовият инжекцион и да започнем да спестяваме пари.

  • Какви са предимствата на природния газ?

Запазва околната среда. Природният газ не съдържа бензол или олово: най-отровните субстанции в горивата, и не ги отделя при изгарянето си, а това е една от основните причини за замърсяване в градовете. Благодарение на характеристики на газта, които не застрашават околната среда, автомобилите работещи на газ могат да се движат дори когато е забранено движението на моторни превозни средства заради високото ниво на замърсяване на атмосферния въздух. Ползата е  голяма във финансово отношение, като се има предвид ниската цена на метана в сравнение с тези на бензина. Природният газ струва с около 70% по-малко от бензина и за това е възможно да си възвърнем бързо разходите за газовата уредба и да започнем да спестяваме пари. Първоначалната инвестиция за преобразуване на автомобила на метан, обаче е по-голяма в сравнанеие с тази на пропан-бутан.

Може да изчислите разликата при актуална цена на горивата и да направите сравнение между трите типа годива ето тук:

 ИЗЧИСЛИ РАЗХОДА НА ГОРИВО

МОНТАЖ НА ГАЗОВА УРЕДБА / ГАЗОВ ИНЦЕКЦИОН


 

  • На кои коли може да се монтира газова уредба / газов инжекцион?

На всички бензинови автомобили с карбураторна система, инжекционна система или инжекционна система с катализатор може да се монтира газова уредба. Ако автомобила е с директно впръскване на гориво (FSI, TFSI, GDI и др.) е необходимо да се провери дали за него има  специално разработен газов инжекцион. Това може да направите ТУК

  • Какво е FSI, TFSI, GDI,TCE  и може ли да се монтира газов инжекцион?

Fuel Stratified Injection (FSI / TFSI / TSI) и GDI ( Gasoline Direct Injection) са стратегии създадени от производителите на автомобили, при които горивото се впръсква при много голямо налягане (достигащо 150 bar) чрез инжектори, които доставят горивото директно в горивната камера (вместо в смукателния колектор, както е при конвенционалната инжекционна система). Благодарение на близо едно десетилетие разработки и тестове на автомобили в реални условия LANDI RENZO имат газови инжекциони за повечето 4 цилиндрови двигатели на VAG GROUP (AUDI, VW, Skoda, Seat) Citroen, Peugeot, Renault, Hyundai, Kia, Ford, Jaguar, Mazda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel и Volvo. Вече имаме готовност за монтаж и на някои 6- 8 цилиндрови двигатли. Ако решите да монтирате на автомобила си газов инжекцион за пропан-бутан или метан, е препоръчително да се консултирате с техник от специализиран сервиз точно кой модел газова уредба / газов инжекцион е подходяща за Вашият автомобил. Също така дали се препоръчва монтиране на допълнителни компоненти.

 Повече информация

  • Какво допълнително може да се монтира към газовият инжекцион?

Система за омасляване на клапани FLASHLUBE: Допълнително може да се постави система за омасляване на клапани. Нейната функция е да охлажда и да смазва клапаните и клапанните легла. Повече за този продукт може да прочетете тук:

 Повече информация

Емулатор “Танк Флопер”- Някои автомобили като например Рено, Пежо, Ситроен след 2002 година, които са с бордови компютър, изчислението за наличие на бензин в резервоара е електронно. Поради тази причина при каране на газ, показанието за ниво на бензин в резервоара пада и в по-дълъг проег е възможно да светне индикация на таблото за липса на гориво и показанието не се възстановява. Това означава, че индикацията не е правилна, а не че нямате бензин в резервоара. Може да се монтира допълнителен емулатор за рестартиране на горивомера – “танк флопер”. Има различни модели според автомобила. Функцията му е при всяко гасене и палене на автомобила, престой над 5 минути без конслумация, да показва отново реалното ниво на бензин в резервоара. Тоест виждте реланото ниво на бензин в резервоата само при палене на автомобила. Разбира се е необходимо да имате и гориво в бензиновия резервоара и в газовата бутилка.

Аванс процесор е допълнителна електроника, която може да се монтира предимно на автомобили на  метан. За да се избере точният модел е необходима информация за двигателя и за електрониката на автомобила.

При необходимост допълнително може да се монтират и други видове емулатори. За да проверим какво е подходящо за Вашият автомобил не се колебайте да се свържете с нас.

 Повече информация

  • Какво трябва да е състоянието на автомобила, за да се монтира газова уредба?

Добрата работа и поддръжка на колата на бензин са задължителни за добрата й работа и на газ. Цялостното състояние на автомобила трябва да е добро, за да се монтира газова уредба, особено важни са подаването на бензин и поддръжката на системата за запалване, по-точно бобини, свещи и кабели за свещи, лоли.

  • Колко време отнема монтажа на газов инжекцион?

Монтажът на газов инжекцион за пропан-бутан или метан се извършва в специализиран сервиз и отнема между един и три работни дни. В зависимост от степента на трудност. За четири цилиндрови автомобили обикновенно монтажа на газов инжекцион отнема един работен ден, а на шест и осем цилиндровите два до три работни дни.

  • Каква е разликата между работата на колата на газ в сравнение с работата на бензин?

Съвременните газови инжекциони за пропан-бутан и метан гарантират отлична работа на двигателя и няма никаква осезаема разлика при работата на колата. Последното поколение инжекциони на пропан-бутан дават разлика от около 2% в мощността в сравнение с бензина, а на метан  от около 10-15 %.

  • След като имам монтирана газова уредба, мога ли да си карам колата на бензин?

Ако имате монтирана газова уредба, може да се кара на бензин. Шофьорът избира кое гориво да използва, чрез натисне на ключа, който е на таблото на автомобила. Ключът има индикация на кое гориво се движи. Оранжевата лампичка синализира, че автомобила се движи на бензин. Лесното използване на газовата уредба е гарантирано и от факта, че със съвременните газови инжекциони, автомобилът запалва на бензин и след няколко секунди и достигане на необходимата температура на водата, автоматично превключва на газ.

  • Мога ли да запаля автомобила директно на газ?

При някои модели газов инжекцион е възможно автомобила да запали директно на газ. Това е т. нар. аварийно палене на газ. То е ограничено до няколко пъти и след това е необходимо да се рестартира от софтуера на газовият инжекцион. Аварийното палене на газ може да се използва в случай на повреда в бензиновата помпа. Активира се като задържите ключа на газовият инжекцион, монтиран на таблото, изчакате няколко секунди и след това завъртите ключа на автомобила и го запалите.

БЕЗОПАСНОСТ


 

  • Безопасни ли са газовите уредби / газовите инжекциони?

Всички продукти на Landi Renzo са тествани в съответствие със система за качество, която има сертификат ISO 9001 от 1996 и ISO TS 16949 от 2001: последната, която се използва от автомобилната индустрия и следва много строги стандарти за качество.

  • Безопасни ли са бутилките за пропан-бутан?

Химично-физичните характеристики на пропан-бутана се взимат под внимание винаги при направата на бутилки. Контрола, надзора и изпитването са много прецизни, каквито са и стандартите за изработка на тези части, също като тръбите, клапаните и другите елементи, от които се състои системата. Обикновено налягането на пропан-бутан варира между 3 до 10 bar, а бутилките се тестват и одобряват за производсто при налягане 30 bar. Това гарантира, че издържат до три пъти повече от нормалното налягане. По време на хомологацията (одобряването за производство), бутилките се тестват при хидравлично налягане и не могат да бъдат повредени, преди да се достигне налягане от 67.5 bar. Бутилките са със срок на експолоатация обикновенно до 10 години от датата им  на производсто и след този период трябва да се подменят.

  • Безопасни ли са бутилките за метан?

Бутилките за метан гарантират високо ниво на сигурност, всички са подложени на стриктни тествания по време на хомологация и по време на работата им. Силата, неоходима за тестване на налягането е 300 bar, а действащото налягане е 220 bar, което подсказва, че цилиндрите са устойчиви на въздействие. Природният газ е по-лек от въздуха и не се застоява в случай на изтичане, а се разпръсква в атмосферата без да се натрупва в ниския слой.

Възгласите са положителни и в международните среди. От доклад на норвежкото Bureau Veritas става ясно, че риска свързан с използването на автомобили, задвижвани от метан е не по-голям от риска от автомобили, задвижвани от дизел.

ПРОБЕГ


 

  • Какво е разстоянието, което може да измине автомобил, който работи на газ?

Разстоянието, което може да измине автомобила на газ зависи от разхода на автомобила и от размера на бутилката, която е монтирана. Типът бутилка се избира в зависимост от това за какво се използва колата, давайки приоритет или на обема на багажника, или на разстоянието, което изминавате. Ако обемът на багажника е по-важен, препоръчваме бутилка тип  “резервна гума”, за да остане обемът на багажника ви непроменен. Ако разстоянието, което изминавате ви е приоритет, тогава препоръчваме цилиндрична бутилка с по-голям обем. За автомобил на пропан-бутан например ако рзходът е 10/100 и искате да изминавате 300 км е необходимо да се монтира бутилка около 40 литра. Тъй като полезният обем на бутилката е до 80 %.

ПОДДРЪЖКА


 

  • Поддръжка на автомобили на газ?

Автомобили, преобразувани на газ изискват същата поддръжка като тези на бензин. Важно е да се следи схемата за рутинен преглед на запалителната система на автомобила и да се сменят свещите на препоръчителния пробег. Смяната на филтри на газовата уредба на препоръчителният пробег гарантира безпроблемната работа на автомобила на газ. Имаме партньори в цялата страна. Сервизната мрежа разполага с отлична материална база. Екипи от квалифицирани специалисти извършват гаранционно и след гаранционно обслужване на газови уредби/газови инжекциони.

 Повече информация

 

ТЕХНИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД НА ГАЗОВА УРЕДБА


 

  • Трябва ли да имам паспорт на газова уредба?

Паспорти на газови бутилки не се издават от 2012-та година насам. Тоест ако имате монтирана газова уредба преди 2012-та имате паспорт, който вече не подлежи на проверка и не се лепят стикери върху бутилката, установяващи годността й за употреба. Ако газовата уредба е монтирана след 2012-та година имате паспорт или сертификат на бутилката, но основният документ, който се издава от сервиза, монтирал газовата уредба е протокол за допълнително монтиране на моторно превозно средство на уредба, която позволява работата на двигателя с втечнен нефтен газ (LPG) или сгъстен природен газ (CNG)

  • Как да узаконя газовата уредба?

Преди следващият технически преглед на автомобила трябва да преминете първоначален преглд на газовата уредба. Такива прегледи извършват само служителите на пунсктовете за ГТП, които са преминали предварително обучение и отговарят на изискванията. Списъка на пунктовете в цялата страна може да намерите тук: http://www.abags.bg/news/pylen-spisyk-na-punktovete–kydeto-mozhe-da-preminete-na-pyrvonachalen-pregled-na-agu. След като установят, че газовата уредба и монтажа съответстват на изискванията от пункта издават талон от преминат годишен технически преглед, където вече е вписана промяната, че автомобила е двугоривен (на газ и бензин). След това може да смените големия талон и да я впишете и там. Законоустановеният срок е 3 годишен след датата на първоначалният технически преглед, като към момента не са предвидени санкции.

  • Кои автомобили подежат на първоначална проверка на газовата уредба?

На първоначален технически преглед на газовата уредба подлежат всички автомобили с монтирана газова уредба след 01.01.2015-та година , включително всички, на които в талона от технически преглед от предходната година не е вписана промяната, че автомбоила е двугоривен, както и всички автомобили, които претърпяват конструктивни промени след монтажа на газова урдба (сменят газовата  бутилка).

  • Къде преминава годишен технически преглед автомобил, който вече е преминал първоначален преглед на газовата уредба или има вписани данни за газовата уредба в талона от миналогодишния технически преглед?

Тези автомобили преминават годишен технически преглед във всички пунктове за годишни технически прегледи, като там се проверява срока на експлоатация на бутилката и изправността на газовата уредба.

  • Какви  документи, свързани с газовата уредба са ми необходими за преминаване на първоначален прегелд на автомобила?

Документът, който ви е необходим, за да премине автомобил с газова уредба първоначален технически преглед е портокол за допълнително монтиране на моторно превозно средство на уредба, която позволява работата на двигателя с втечнен нефтен газ (LPG) или сгъстен природен газ (CNG), издаден от сервиза/лицето, монтирал/о газовата уредба.

  • Какви документи са ми необходими за преминаване на периодичен техничски прегелд на автомобил с газова уредба?

За преминаване на периодичен технически преглед на автомобили с монтирана газова уредба са необходими всички доументи, които се изискват и за преминаване на автомобил без газова уредба, стига в големия талон или в талона от предишният технически преглед да е вписана промяната, че автомобила е двугоривен (на газ и бензин). При извършване на прегледа обаче, следва да бъде проверена и газоава уредба.

ЦЕНИ


 

  • Каква е цената на газов инжекцион / газова уредба на пропан-бутан?

Цената на газовта уредба за пропан-бутан варира в зависимост от типа автомобил, на който ще се монтира: дали автомобилът е карбуратор, инжекцион или инжекцион с катализатор. Типа система, която ще се монтира също е от значение: може да е със смесител, моно инжекция или последно поколение, мултипойнт инжекция с инжектори. Цената на газовият инжекцион варира в зависимост от модела, мощността и специфичните изисквания на двигателя на автомобила. Може да има и малка разлика в цената в зависимост от типа на монтираната бутилка и зарядното устройство. Свържете с нас или посетете най-близкият до вас сервиз от сервизната ни мрежа, за да изберете най-подходящият за вашият автомобил газов инжекцион. За да отговорим най-точно на Вашето запитване са ни необходими следните данни : марка, модел и година на производство на автомобила; цилиндри, обем на двигателя (кубици) и мощност (kw); номер на двигатля (позиция P5 на голям талон)

  • Каква е цената на газов инжекцион / газова уредба на метан?

Цената на система за метан варира в зависимост от типа автомобил, на който ще се монтира: дали автомобилът е карбуратор, инжекцион или инжекцион с катализатор. Типа система, която ще се монтира също е от значение: може да е със смесител, моно инжекция или последно поколение, мултипойнт инжекция с електрически инжектори. Цената на метанова уредба зависи в голяма степен от големината и броя на бутилките, които ще се монтират.

  • Газов инжекцион на изплащане?

Фирмата ни е търговски партньор с Централна Кооперативна Банка АД, Уникредит Кънсюмър Файненсинг АД и БНП ПАРИБА лични финанси. Част от сервизите от нашата дистрибуторска мрежа предлагат услугата „Стоки на кредит”. За повече информация, не се колебайте да се свържете с нас, с удоволствие ще отговорим на вашите въпроси.

 КОНТАКТИ